Při zájmu o konkrétní lekci kontaktujte uvedenou garantku.
Pověsti
Co je to pověst? Jak se liší od jiných literárních žánrů? Co je v její struktuře důležité? O čem pověsti vypravují, čím jsou typičtí jejich hrdinové? Na všechny podobné otázky odpoví naše interaktivní lekce.
- Cílová skupina: 5.–8. roč. ZŠ
- Délka programu: 90 min.
- Klíčová slova: pověsti, literární žánry
- Rozvíjené kompetence: personální, učení
Garantka: Mgr. Hana Mikulenková
Poezie trochu jinak
V této lekci se žáci seznámí s poezií jako druhem literatury. Její součástí je vlastní rozbor a tvorba básně. Následují výtvarné a jiné aktivity, během kterých se účastníci naučí více porozumět poetickému textu.
- Cílová skupina: 6.–8. roč. ZŠ
- Délka programu: 90 min.
- Klíčová slova: poezie, básně, literatura, tvorba
- Rozvíjené kompetence: učení, personální
Garantka: Mgr. Hana Mikulenková
Kyberšikana
Lekce má za cíl poukázat na to, že internet je skvělý nástroj, ale může být i zneužitý k páchání kyberšikany.
Žáci identifikují různé formy kyberšikany a jejich dopady na jedince, budou schopni nalézt řešení, pokud se stanou svědkem nebo účastníkem kyberšikany. Žáci budou schopni používat pravidla slušného chování na internetu a uchovávání osobních informací.
- Cílová skupina: 6.–9. roč. ZŠ, SŠ
- Délka programu: 90 min.
- Klíčová slova: kyberšikana, internet, důsledky, netiketa
- Rozvíjené kompetence: učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, digitální
Garantka: Bc. Kristýna Louthanová Šimlová
Novinářem snadno a rychle
Studenti dostanou možnost si ozkoušet na vlastní kůži, jaké výzvy a úskalí přináší práce novináře.
- Cílová skupina: 6.–9. roč. ZŠ, SŠ
- Délka programu: 120 min.
- Klíčová slova: zdroje informací, zpravodajství, média, tisk, reportáž, redakce, publicistika, mediální gramotnost
- Rozvíjené kompetence: personální, učení
Garantka: Mgr. Hana Mikulenková
Digitální chill
Tato interaktivní lekce ukazuje žákům, jak digitální technologie ovlivňují
spánek, soustředění, zdraví a vztahy. Prostřednictvím diskuzí,
praktických úkolů a skupinové práce si uvědomí nejen rizika spojená
s nadměrným používáním technologií, ale i způsoby, jak je využívat
zdravě a s rozumem. Žáci si vytvoří vlastní pravidla digitální pohody
a zamyslí se nad tím, jak mohou technologie používat, aby jim sloužily,
a ne naopak.
- Cílová skupina: 6.–9. roč. ZŠ, SŠ
- Délka programu: 90 min.
- Klíčová slova: digitální technologie, digitální wellbeing, elektronika
- Rozvíjené kompetence: učení, řešení problémů, sociální a personální, digitální
Garantka: Bc. Kristýna Louthanová Šimlová
Cesta k Sametu
Zážitkový workshop Cesta k Sametu provede studenty obdobím
od vzniku totalitního režimu v roce 1948 až po revoluční rok 1989
a ukotví důležité mezníky tohoto historického období.
Účastníci nahlédnou prostřednictvím několika postav do reality
všedních dní lidí žijících v socialistickém Československu.
- Cílová skupina: 9. roč. ZŠ, 1.–2. roč. SŠ
- Délka programu: 90 min.
- Klíčová slova: komunismus, totalita, sametová revoluce, české dějiny
- Rozvíjené kompetence: rozvoj historické gramotnosti a historického myšlení
Garantka: Mgr. Vendula Humlová
Poznej knihovnu jinak!
Studenti se interaktivně seznámí s prostorem knihovny, včetně míst,
která nejsou uživatelům běžně přístupná. Dále bude zmíněna nabídka
služeb, historie budovy i samotné knihovny, vyhledávání v katalogu
i přímo ve skladu. Akce bude realizována formou únikové hry.
- Cílová skupina: 4.–9. roč. ZŠ a víceletých gymnázií, 1. roč. SŠ
- Délka programu: 120 min.
- Klíčová slova: knihovna, úniková hra
- Rozvíjené kompetence: učení, řešení problémů, komunikativní, personální
Garantky: Bc. Kristýna Louthanová Šimlová a Mgr. Hana Mikulenková
Pro objednání lekcí pište na edu@stredoceskaknihovna.cz
